مشاوره تحصیلی مشاوره تحصیلی .

مشاوره تحصیلی

برنامه ریزی کنکور کارشناسی ارشد آمار 1403

آمار شاخه ای از علم ریاضی است که به گردآوری و تحلیل داده ها می پردازد. علم آمار شامل دو شاخه آمار توصیفی و آمار استنباطی می شود. آمار توصیفی به بررسی خصوصیات آماری کل اعضای جامعه می پردازد و این در صورتی است که آمار استنباطی نمونه ای از جامعه را در نظر می گیرد که در واقع مبین خصوصیات اصلی آن جامعه است. یکی از هدف های علم آمار؛ تولید بهترین اطلاعات از داده های موجود و استخراج دانش از آن اطلاعات، می باشد. مقیاس های اندازه گیری آمار شامل به موارد زیر تقسیم می شود:

مقیاس اسمی: عبارت اسمی یعنی نامگذاری کردن و ملاک طبقه بندی کردن در این مقیاس، ویژگی های مشترک افراد یا رویدادها می باشد.
مقیاس ترتیبی: عبارت ترتیبی به معنی ترتیب دادن است. در این مقیاس، افراد یا اشیا از نظر صفت ویژه رتبه بندی می شوند.
مقیاس فاصله ای: مقیاسی کامل تر از مقیاس های قبلی است. در این نوی مقیاس، افراد از نظر صفت موردی که در حال مطالعه است، طبقه بندی می شوند و رتبه هر فرد مشخص می شود و تفاوت هر فرد با فرد دیگر نیز تعیین می شود. همچنین در این مقیاس امکان محاسبه میانگین و انحراف معیار پاسخ های مرتبط نیز وجود دارد.
مقیاس نسبی: این مقیاس دقیق ترین مقیاس اندازه گیری می باشد. دارای نقطه ای دقیق برای شروع با نام صفر مطلق می باشد و به همین دلیل نارسایی نقطه دلخواه برای شروع در "مقیاس ترتیبی" را جبران می کند. 

 

 

منبع: برنامه ریزی کنکور ارشد آمار 1403


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۶ آذر ۱۴۰۲ساعت: ۰۹:۵۵:۳۴ توسط:moshaveranebartar موضوع: نظرات (0)